Boldini, Segantini, Previati, Chini, Balla, Boccioni, Severini, Depero, Wildt, de Chirico, Savinio, Casorati, Donghi, Morandi, de Pisis, Carrà, Campigli, Mafai, Guttuso, Fontana, Schifano, Kounellis, Paolini and others


15 March – 29 June 2025
Fondazione Magnani-Rocca, Mamiano di Traversetolo – Parma

Flowers, with their ephemeral beauty and symbolic charge, have inspired generations of artists. With the arrival of spring, the Fondazione Magnani-Rocca celebrates this timeless subject with a unique exhibition: over 150 works, ranging from the masters of Symbolism to contemporary art, transform the Villa dei Capolavori into a garden of art and poetry.

The exhibition FLORA. The Enchantment of Flowers in Italian Art from the Twentieth Century to Today is scheduled to run from 15 March to 29 June 2025 at the Villa dei Capolavori, home of the Fondazione Magnani-Rocca in Mamiano di Traversetolo (Parma), nestled in the splendor of the newly restored Parco Romantico. With its Italian garden, its English garden, the biolake, and the new contemporary garden inspired by the New Perennial Movement, the Park offers a multisensory experience that changes with the passing of the seasons.

Over 150 Masterpieces in a Floral Tribute to Italian Art

The exhibition features over 150 ‘floral’ masterpieces by some of the greatest masters of Italian art, spanning from the late 19th century to the present day. There are Segantini, Longoni, and Fornara’s hydrangeas; Previati and Donghi’s dahlias; Depero’s explosive magical flora; and Casorati’s hypnotic bouquets of cornflowers, poppies, and daisies; not to mention de Pisis’ lightning-struck gladiolus and the chrysanthemums of de Chirico and Cremona. Alongside these marvels, the Villa’s galleries present a journey through Symbolism, Futurism, Magic Realism, Abstraction, and the new expressive forms of contemporary art.

A journey through Symbolism and contemporary art, featuring prestigious loans.

Nella mostra Flora c'è anche Antonio Donghi incluse soggetti floreali nei suoi ritratti e dipinse anche nature morte di fiori. I suoi dipinti di fiori appaiono un po' naïf2.
Esempi di opere di Donghi con fiori:
Fiori (Dalie) Dipinto di Antonio Donghi.
Fiori, 1935, UniCredit Art Collection3.
Ritratto di madre e figlia (1942), presenta fiori2.
Figura di donna (1937), presenta fiori2.
Gita in barca (1931), presenta richiami ad autori settecenteschi
Gialli/Dalie, natura morta con fiori di Antonio Donghi
Dopo la guerra, Donghi si dedicò soprattutto alla produzione di piccoli paesaggi che realizzò dal vivo durante i suoi soggiorni laziali
Antonio Donghi – Fiori. 1935, olio su tela ©️ Antonio Donghi, by SIAE 2025
La "Flora magica" è una scenografia realizzata da Fortunato Depero per "Le Chant du Rossignol" nel 1917124. Sergej Djagilev, l'impresario dei Balletti Russi, commissionò a Depero la creazione di scene e costumi per un balletto musicato da Igor Stravinskij e ispirato alla fiaba di Andersen "L'usignolo"12.
Depero interpretò il tema con una scenografia di grandi forme tridimensionali e costumi avveniristici che trasformavano i ballerini in sculture viventi1. Tuttavia, Djagilev rifiutò il lavoro di Depero a causa dell'aspetto rigido e ingombrante dei costumi, e si rivolse a Henri Matisse per la messa in scena dello spettacolo a Parigi1.
La "Flora magica" venne quindi dispersa da Depero1. Depero la immaginava come una "gigantesca flora metallica, foglie cristalline di 7 metri, corone di campanule geometriche, merlettate, dentate, tronchi, aste giallissime e rigide; intricato giardino di selvaggia zona tropicale, costruzione floreale spinosa e solida, rosa, azzurra, giallo, arancione, una festa orgiastica di colori e di forme"1. A partire dagli anni Ottanta, il suo progetto rivive nelle ricostruzioni di Enzo Cogno per il Teatro La Fenice di Venezia
Fortunato Depero, “Flora magica, scenografia de Le Chant du Rossignol”, 1917 (ricostruzione del 1981), legno e cartone verniciati, Mart

The flower is never just a flower. For Boldini, it is a symbol of grace; for de Pisis, an explosion of color and a reflection on the transience of life; for Morandi, a silent meditation. FLORA explores the evolution of this subject in Italian art, from the symbolic richness of Segantini and Previati to the avant-garde vision of Balla and Depero, up to the contemporary languages of Kounellis, De Maria, Gilardi, Schifano, and Paolini.

The halls of the Villa dei Capolavori are transformed into secret gardens, conjured by the works of Pellizza da Volpedo, Chini, Nomellini, Moggioli, and Boccioni. They host painted and sculpted flowers from the 20th century: from the symbolic to the Futurist, from the cut to the silent, up to the restless flowers.

All this is complemented by spaces hosting masterpieces by Monet, Renoir, Cézanne, Dürer, Titian, Goya, Canova, and Burri, once belonging to Luigi Magnani.

Oscar Ghiglia è stato un pittore italiano, nato a Livorno il 23 agosto 1876 e morto a Prato il 14 giugno 19451.
Biografia
Primi anni e formazione Iniziò la sua carriera artistica come autodidatta e negli anni Novanta frequentò i pittori livornesi Manaresi e Micheli34.
Esordi e successo Espose con successo alla Biennale di Venezia del 1901 con Autoritratto e nel 1903 con Ritratto di Signora, opera che raffigura la moglie Isa Morandini1. Questo gli valse una buona fama di ritrattista presso la borghesia fiorentina1. Nel 1904, partecipò all'Esposizione internazionale di Saint Louis con Medusa, ottenendo una medaglia di bronzo1.
Influenze e stile Dal 1905, Ghiglia si avvicinò al gusto post-impressionista della scuola francese di Nabis1. Nel 1907, incontrò il critico d'arte Ugo Ojetti, un sostenitore della sua attività1. L'anno successivo conobbe Gustavo Sforni, che divenne suo mecenate e contribuì alla diffusione in Italia delle opere di Paul Cézanne, il cui stile influenzò notevolmente l'arte di Ghiglia1.
Periodo a Castiglioncello e mostre Nel 1912, si trasferì a Castiglioncello per riabilitarsi dalla tubercolosi e si dedicò alla riproduzione di paesaggi, marine e nature morte, oltre a scrivere la monografia L'opera di Giovanni Fattori1. Partecipò a diverse mostre collettive, tra cui Arte Italia Contemporanea (1921) e la II Quadriennale di Roma (1935), che fu la sua ultima mostra1.
Morte ed eredità Morì all'Ospedale di Prato il 24 giugno 19451. Due dei suoi tre figli, Paulo e Valentino, furono anch'essi pittori1.
Stile
Ghiglia è riconosciuto come uno dei maggiori esponenti della corrente dei postmacchiaioli1. Il suo stile, originale e unico, non è riconducibile ai macchiaioli né agli impressionisti, ma trae ispirazione dalla Scuola del Nudo di Fattori e dalle opere di Paul Cézanne, con influenze della scuola mitteleuropea e scandinava1. Inizialmente ritrattista legato alla borghesia fiorentina, Ghiglia esibì un recupero simbolico dell'arte rinascimentale e dei fiamminghi, reinterpretato in chiave secessionista1. A partire dal 1905, semplificò le forme e accentuò la limpidezza dei colori, avvicinandosi alla corrente di Nabis1.
Opere principali
Alcune delle sue opere più note includono1:
Ritratto di Signora (1903)
Medusa (1904)
L'ava (1905)
La camicia bianca
La signora Ojetti al pianoforte
Ritratto di Giovanni Papini (1910-1920)
Alzata con arance (1912)
Natura morta (1920)
La cinese (accordi di colore) (1924)
L'Archivio Oscar Ghiglia, fondato nel 2021 da Leonardo Ghiglia e Stefano Zampieri, ha l'intento di catalogare e archiviare i dipinti del pittore
Oscar Ghiglia, La signora Ojetti nel roseto, 1907, olio su tela. Courtesy Società di Belle Arti, Viareggio
Giacomo Balla è stato un pittore, scultore, scenografo e autore di "parole in libertà" italiano, nato a Torino il 18 luglio 1871 e morto a Roma il 1° marzo 19582. Fu un importante esponente del Futurismo e firmò i manifesti che ne sancivano gli aspetti teorici insieme agli altri futuristi italiani2.
Balla si interessò all'arte fin da adolescente e frequentò un corso triennale presso la Regia Accademia di Belle Arti di Torino2. Nel 1895 lasciò Torino per stabilirsi a Roma, dove rimase per il resto della sua vita2. A Roma conobbe Umberto Boccioni e Gino Severini nel 1901 e dipinse alcuni dei suoi capolavori, come La Pazza2.
Nel 1910, Balla contribuì al Manifesto dei pittori futuristi e al Manifesto tecnico dei futuristi12. Durante questo periodo, dipinse alcuni dei suoi capolavori, ad esempio Ragazza che corre sul balcone e studi per Compenetrazioni iridescenti2. Nel 1955 presentò i suoi dipinti e le sue sculture al documenta 1 a Kassel e, dopo la sua morte, le sue opere furono esposte al documenta 81.
La sua opera più famosa, Dinamismo di Cane al Guinzaglio, mostra un cane che si muove così velocemente che lo spettatore non riesce a vederne le zampe, ispirata agli esperimenti fotografici di Eadweard Muybridge con i cavalli1. Le opere di Balla sono conservate nelle collezioni del Museum of Modern Art di New York, dell'Hirshhorn Museum and Sculpture Garden di Washington, D.C. e del Philadelphia Museum of Art1.
Nel 1937 scrisse una lettera al giornale Perseo in cui proclamava la sua estraneazione da "ogni evento futurista... nella convinzione che l'arte sia realismo assoluto"2. Da quel momento in poi fu messo da parte dalla cultura ufficiale fino alla rivalutazione postbellica delle sue opere e delle opere futuriste in generale
Giacomo Balla. Balfiori, 1915
Galileo Chini – L’Amore, 1919
Amedeo Bocchi – L’ombrellino giapponese. Olio su tela, 1915

Many “queens of flowers” inhabit the exhibition, appearing in intense portraits where the flower holds as much presence as the protagonist herself, with major works by Boldini, Tito, Zandomeneghi, Balla, Marussig, Fontana, and Pasolini. The rose takes center stage in an entire section: Morandi’s Roses engage in a dialogue with those of Funi, Oppi, Cagnaccio, Pirandello, and Mafai.

The artworks come from major museums, public institutions, and private collections, including the Museo del Novecento in Milan, the Galleria d’Arte Moderna e Contemporanea in Rome, the Museo Novecento in Florence, the Museo Morandi in Bologna, the municipal museums of Ferrara, and the Gabinetto Scientifico Letterario G.P. Vieusseux in Florence.

The exhibition is the result of a collaboration between the Fondazione Magnani-Rocca and MART, the Museum of Modern and Contemporary Art of Trento and Rovereto, and is curated by Daniela Ferrari and Stefano Roffi. It is made possible thanks to the support of Fondazione Cariparma and Crédit Agricole Italia.

“There is no painter of the twentieth century who has not painted flowers, following an intimate vocation and a deeply personal interpretation—a representational challenge. The flower is a simple subject, yet it is also a universe of complex symbols and sophisticated forms, making it utterly irresistible.” — Daniela Ferrari

Renato Guttuso, Ritratto di signora con rose
Umberto Moggioli, Fiori sotto la pioggia, 1918, olio su tela. Courtesy Galleria Gomiero
Trentini, Fondazione Cariverona. Pianta Rossa

The exhibition is set within the Parco Romantico, a unique landscape gem in Italy.

At the same time, the restoration of the Parco Romantico surrounding the Villa dei Capolavori is presented—a unique landscape treasure in Italy, spanning twelve hectares and featuring an English garden, an Italian garden, and the new contemporary garden.

A green heritage with hundreds of new trees, shrubs, and flowers, featuring exotic and monumental plants surrounding the villa that was once the residence of Luigi Magnani. The Parco Romantico also preserves three majestic specimens listed in the Register of Monumental Trees of Italy: Cedrus libani, Sequoia sempervirens, and Platanus hybrida, which have undergone special care.

With the addition of a biolake and the multisensory experience of the new contemporary garden inspired by the New Perennial Movement—where visitors will be immersed in an explosion of colors and scents, surrounded by a landscape that evolves month by month, season after season—the park restoration has been made possible thanks to the support of the Ministry of Culture through PNRR funds.

Luigi Magnani, a pioneer of an environmental awareness surprisingly ahead of his time, was one of the founders of Italia Nostra, one of Italy’s first environmental movements, dedicated to the comprehensive protection of the country’s cultural and natural heritage. This visionary approach reflects his deep commitment to preserving beauty and nature at a time when environmental consciousness was not yet widely established.

EXHIBITION
FLORA. The Enchantment of Flowers in Italian Art from the Twentieth Century to Today

Fondazione Magnani-Rocca, via Fondazione Magnani-Rocca 4, Mamiano di Traversetolo (Parma).

Exhibition and Catalog (Dario Cimorelli Editore), curated by Daniela Ferrari and Stefano Roffi, featuring essays by the curators as well as Carlo Mambriani, Elisa Martini, Sergio Risaliti, and Chiara Vorrasi, along with images of all exhibited works.

Press Office: Studio ESSECI – Sergio Campagnolo
Contact: Simone Raddi – [email protected]
Tel. +39 049 663499
Press kit and images: www.studioesseci.net

WHERE

Fondazione Magnani-Rocca,
via Fondazione Magnani Rocca 4,
Mamiano di Traversetolo (Parma).
Mappa Google

WHEN

March 15 to June 29

OPENING HOURS

Tuesday to Friday: 10 AM – 6 PM (ticket office closes at 5 PM)
Saturday, Sunday, and public holidays: 10 AM – 7 PM (ticket office closes at 6 PM)
Closed on Mondays, except for Easter Monday and Monday, June 2.

TICKETS

€15.00 – Includes access to the permanent collections
€13.00 – Groups of at least 15 people
€5.00 – School groups

INFORMATION & GROUP BOOKINGS

Tel. +39 0521 848327 / 848148
Email: [email protected]

Guided tours of the exhibition
Saturday at 4:30 PM and Sunday & public holidays at 11:30 AM, 4:00 PM, and 5:00 PM. Guided tours are led by specialized guides. Reservation is recommended at [email protected], or visitors may register at the museum entrance (subject to availability).
Cost: €20.00 (includes entry and guided tour).

RESTAURANT

Tel. +39 0521 1627509
WhatsApp: +39 393 7685543
Email: [email protected]

IN COLLABORATION
Mart di Rovereto
PARTNERS

The exhibition is made possible thanks to

Credit Agricole e Fondazione Cariparma


Media partner: Gazzetta di Parma, Kreativehouse.

In collaboration with: AXA XL Insurance e Aon S.p.a., Angeli Cornici, Bstrò, Cavazzoni Associati, Società per la Mobilità e il Trasporto Pubblico.